Podaci o prometu u prvom mjesecu prve godine korišćenja tunela su iz više razloga vrlo loša podloga za bilo kakva predviđanja
PGDP-a u našemu tunjelu.
Za mali promet u narečenom razdoblju prvenstveno treba zahvaliti MUP-u RH, MVP-u RH, proizvođačima i korisnicima cestovnih navigacijskih uređaja, hidžretskom kalendaru, nesnalaženjima nakon ulaska u EU…
Nagađam da je odredište putnika sa sjevera koji bi koristio tunel — Makarska Rivijera, tj. Grad Makarska ± 25 km Jadranskom Magistralom.
Oni koji Dalmatinom sa sjeverozapada (prije Biska) dođu do Zagvozda — svakako će najvjerojatnije kroz tunel.
Na Makarskoj Rivijeri se odavno ne čuje njemački jezik kao nekad. Na to me podsjetila rodica na Urlaub-u plaćajuć račun na taraci. Veli:
— Lípo su mi rekle moje Švabe za ovi turizam — di ne čuješ njemački, ne dolazi i ne sidaj — (pri)skupo je.
Struktura gostiju na odredištu već dvadesetak godina je — od Baltika do Jadrana i priko Jadrana. Ovi od Baltika do Jadrana u velikom (najvećem) broju dolaze priko BiH. U tu svrhu MUP, MVP i drugi mjerodavni trebaju ozbiljno razmotrit mogućnosti uvođenja sezonskih turističkih graničnih prijelaza međ Cetinom i Neretvom.
Ove godine se na narečenoj Rivijeri ne čuju najbučniji gosti. Oni iz BiH. Recesija? Jok. Tvrdim. MUP i MVP su presporo izdavali putovnice. Obećavali su čekanje od 40 dana, a rastegli su s izdavanjem na 75 dana u prosjeku i mnogi su proveli odmor pred konzulatima čekajući RH putovnicu od 100 maraka koja traje 10 godina tako da su se rijetki odlučili izvaditi BiH putovnicu od 50 maraka koja traje 5 godina i koja se čekala od 20 do 40 dana ove godine.
Prvi mjesec prve godine korišćenja tunela se pritom preklopio s Ramazanom.
Proteklih godina na Rivijeri se mogao čut i ruski jezik, svake godine sve češće, ove godine vrlo rijetko. MVP i vize. Koliko li se na to čekalo ove godine? Ta-màn dok prođe odmor?
Putnici s navigacijskim uređajima uglavnom još nemaju ažuriran tunel u kartama. Broj turističkih vozila na cesti Vrgorac — Makarska jasno ukazuje na to kao i na krivu predodžbu i naviku najveće većine turista koji na Rivijeru dolaze kroz BiH da im je taj pravac najpovoljniji.
Jedna od najpoznatijih web stranica za planiranje ruta —
Via Michelin nema ažuran tunel u svojim podlogama. Nitko se iz mjerodavnog ministarstva i ili turističke zajednice nije sjetio poduzet nešto oko toga?
Rute od istoka sunčanog do zapada. Moram priznat da je i mene začudila moja kriva predodžba o najpovoljnijoj ruti dolazniku i prolazniku s Plavog Puta do Makarske Rivijere (Mostar — Makarska).
Prirodni put s najmanje penjanja na brda (i (ne)potrebnog trošenja goriva za uspon) s kojih ne ćete gledat krajobraz, je Mostar — Metković — Ploče — Makarska. Zaokruženo 125 km. Problem je taj što je granični prijelaz Metković začepljen. Prosječno čekanje je oko 1 sat, a prijelaz Gabela je zatvoren.
Mnogi vozač koji ne mjeri kilometražu će se začudit da se druga odgovarajuća ruta Mostar — Imotski — Cista Provo — Dubci — Makarska može također zaokružit na 125 km. Ovdje valja napomenuti da Google Maps granični prijelaz Vinjani Donji smješta u Zapadnohercegovačku županiju. I dan danas. Pritom ih makne s ceste,
evo. Pa doda tih desetak kilometara amo-tamo na rutu. Mnogi će vozač, zbog krive predočbe o udaljenosti, s ove rute skrenut u Grudama za Vitinu, Orah, Vrgorac, Ravču, Gornje Tučepi… jer mu se Dubci čine daleko. Još nešto o predviđanju. Turisti su takva sorta, znam ih nekoliko koji će svratiti na granični prijelaz Orahovlje samo zbog istinite urbane legende o par bizarnih reklamnih natpisa u kojima se na prodaju nude svježi i kiseli kupus te usluga kiseljenja kupusa. "Kiselim kupus". Još će u priličnoj gužvi na prijelazu tražit od pograničnog policajca dozvolu za fotografiranje tih kupusnih dioklecijanskih oglasa.
Dosad najkraća ruta s Plavog puta u Makarsku bila je Mostar — Čitluk — Ljubuški — Vitina — Orah — Vrgorac — Ravča — Gornje Tučepi — Makarska. Zaokruženo 95 km. Problem trase je loša cesta. Uska, nepregledna, neravna, drmusava, smrt za amortizere. Par svježe popravljanih dionica do Čitluka i radovi u tijeku i ponešto loše popravljanih dionica od Vrgorca do Makarske. Bolje bi bilo da neke dionice nisu ni popravljali. Novo rješenje skretanja u Ravči je novo i grozno. Novi sloj asvalta ne će popravit neravnine na cesti. Kako se radila Boraja? Jedna od prednosti na ovoj cesti su rijetke (ali djelotvorne) patrole za naplatu prebrze vožnje. Ko da ih već takav vozač ne plaća u troškovima za servis razdrndanog vozila. Još problema? HRT. Zar HRT ne može riješit pokrivenost radijskim signalom? Ne tunela. Trase od Ravče do Gornje Tučepi. Evo što upadaju Talijanci na HR1 i druge HR frekvencije, ali da se godinama na istoj frekvenciji svako malo izmjenjuje program HR1 i HR2 uz intermezzo neugodnih šumova u eteru? Godinama!
Novi Nenad. Ruta Mostar — Vinani Donji — Grubine — Zagvozd — Tunel Sv. Ilija — Makarska može se zaokružiti na 95 km. Mnogi ne vjeruju dok ne provjere. Ovdje više nema smisla u Zagvozdu uć na Dalmatinu do Šestanovca, ako putnik žarko ne želi bacit oko na Gubavicu sa Zadvarja, probat Vino - Rakija - Prošek u Podpoletnici (a nigdi grozda) ili pak ne može odolit pogledu na more z Dubaca.
U tunelu je za godište gradnje neoprostiva neravnost kolovoza. Nije vidilo Benkelmanovu gredu ni deflektometar? Nešto nije u redu ni oko signalizacije. Pri brzini od 65 km/h, a nikoga isprid mene ni iza mene, upozoravajuće mi trepeće znak za ograničenje brzine na 80 km/h. Ili me požuruje? Ili mi mjerač brzine laže? Nije. Povećam na 80 km/h i slijedeći znaci uredno svijetle i ne trepću.
Smjerovima sličnim. Slijedeći dolaznik i prolaznik na Rivijeru iz i kroz BiH ide iz doline Vrbasa. Preko Rame ili Kupresa nađe se u Tomislavgradu. Ima na izboru Kamensko ili Vinjane Gornje. Mnogi ove godine ne zna da ne će moć na Rivijeru preko Gornje Prisike, Aržana, Ciste Provo… i ne zna ni za tunel, ako ne ode na Kamensko pa uđe na Dalmatinu na Bisku i tada ne će promašit tunel. Osim namjerno?
Vinjani Gornji će, uz ovakve
sezonske turističke prijelaze preuzeti veći dio turističkog prometa na Rivijeru s Gornje Prisike nego Kamensko.
Za tunel svejedno. Oni koji znaju za tunel promašit će ga samo namjerno, ako žele vidjet nešto uzput već spominjano kao i oni na onoj drndavoj vrgoračkoj trasi — npr. Poljaci koji oće vidit Međugorje, Ćesi koje oće vidit Kravice, Koćušu… makar im niko ne brani uć na Damatinu u Ravči pa kroz tunel jer im se može učinit da gori-doli preklapanje vožnje po Dalmatini i Jadranskoj Magistrali od tunela do odredišta na Rivijeri i ne izgleda tako veliko kao od Dubaca.
Oni koji se nađu u Livnu iz smjera Šujice, Glamoča, Bosanskog Grahova… tima ništa ne znaš. Ako ne obilaze usputno zanimljiva mjesta, a po svemu sudeć — jesu, eto ih preko Kamenska na Dalmatinu i u tunjel.
Od Vinjana Gornjih i Donjih do tunjela treba sredit bržu (i ravniju!) cestu. Dionica Grubine - Poljica (Škobaljuša?) je kritična. Ni ono malo obnovljene trase oko Ivanbegovine ne obećava. Usko i nadasve nepregledno. Zar je problem bio, ako već nije moglo šire i odupravnije, sasić ona kržljava drvlja u trokutovima (ne)preglednosti? Nekoliko rijetkih, ali vrlo neugodnih pješaka može se srest po Poljicima, Ivanbegovini, pa čak i Grubinama. Ne možeš procijenit kamo će. S ceste, ili na cestu? Ako ovi iz Poljica i Ivanbegovine i nisu navikli na gušći i brži njima lokalni promet, valjda su oni grubinski teturavci neka konstanta.